Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite, în cadrul celei de-a 23a sesiuni din decembrie 2018, a proclamat ziua de 24 ianuarie ca Zi Internațională a Educației.
UNESCO și statele membre subliniază importanța educației ca drept al omului, ca bun public și atenționează asupra responsabilității publice a actorilor multipli implicați.
Educația de calitate, incluzivă și echitabilă - șansa reală de a continua învățarea pe parcursul întregii vieți, este între precondițiile imperative pentru ieșirea din sărăcie.
Această concluzie reprezintă unul dintre mesajele cheie pe care le transmite Raportul Reimagining our futures together: a new social contract for education - Futures of Education prezentat în marja Conferinței Generale UNESCO din anul 2021.
Potrivit Recomandării UNESCO din 1974 revizuită și adoptată de Conferința Generală UNESCO în anul 2023, educația este centrală în realizarea unei bune înțelegeri internaționale, cooperării și păcii în condițiile respectării drepturilor omului și a libertăților fundamentale.
Conform indexului global pentru pace din anul 2023, nivelul mediu al păcii globale s-a deteriorat pentru a 13a oară în ultimii 15 ani. Anul 2022 a înregistrat cel mai înalt grad al mortalității din anul 1994, în condițiile în care consecințele conflictelor și ale violențelor anului 2023 nu au fost încă analizate.
În lumea noastră interconectată și interdependentă, aceste numere nu surprind amploarea suferinței umane și nici a șocurilor pe care le provoacă structurii societale din întreaga lume. Impactul conflictelor este resimțit cu mult dincolo de zonele de război și transcende orice graniță bazată pe geografie, gen, rasă, religie, politică, offline și online, și lasă în urmă traume de multe ori insurmontabile. Discursul instigator la ură, în special, nu numai că provoacă prejudicii la nivel personal și poate incita la violență vizată de grup: este, de asemenea, un atac la adresa incluziunii, diversității și a drepturilor omului.
În acest context UNESCO propune ca Ziua Internațională a Educației din anul 2024 să fie dedicată “Învățării și educației pentru o pace de durată”.
Educația însăși este subiect al transformării, așa după cum rezultă și din alte documente UNESCO, respectiv Educația transformă viețile, această temă rămânând centrală și pentru agenda “Summitului Viitorului“ care va avea loc în septembrie 2024.
”În dinamica actuală, schimbarea este, practic, ceea ce rămâne constant. Educația este calea pentru ca această schimbare să fie constructivă și să genereze comportamente care să promoveze respectarea drepturilor omului, toleranța, incluziunea.
Avem responsabilitatea de a transmite generațiilor prezente și viitoare respectul pentru valorile fundamentale ale umanității și înțelegerea deplină a consecințelor discursului instigator la ură. Nu vom mai avea, astfel, nevoie să evaluăm consecințe tragice ale conflictelor, nu vor mai exista “lumi” care să aibă nevoie să fie reconstruite.
Avem, așadar, datoria de a educa pentru pace prin toate acțiunile noastre, atât în școală, cât și în afara ei. Doar astfel vom putea construi o societate protejată de conflicte și de urmările acestora, în care cooperarea să se manifeste autentic, așa cum ne dorim cu toții.
A educa pentru pace înseamnă, în fapt, a asigura fiecărui copil un viitor” ,
(Ligia Deca, Președinta Comisiei Naționale a României pentru UNESCO, Ministru al Educației)
Comisia Națională a României pentru UNESCO împreună cu școlile UNESCO din România vor realiza un catalog digital al practicilor care evidențiază modalități prin care educația poate susține pacea, dezvoltarea durabilă, buna înțelegere și cetățenia globală.