Proiectele nominalizate din partea Romaniei pentru Premiul UNESCO – Japonia privind Educația pentru Dezvoltare Durabilă, editia 2016
Articol publicat pe 06-05-2016
Premiul UNESCO – Japonia privind Educația pentru Dezvoltare Durabilă onoreaza proiecte remarcabile dezvoltate de persoane, instituții și organizații in domeniul educatiei pentru dezvoltare durabila si recunoaste rolul educației în conectarea dimensiunilor sociale, economice, culturale și de mediu ale dezvoltării durabile. Premiul, care este finantat de
Guvernul Japoniei, se compune din
3 premii anuale de cate 50.000 de dolari fiecare.
Nominalizarile trebuie să vizeze un proiect de educatie pentru dezvoltare durabila al candidatului, ce indeplineste
criteriile de selectie. Proiectele vor fi evaluate de un
juriu independent alcatuit din
5 experți internaționali, pe baza potențialului lor de transformare, integrare și inovație. În plus, proiectele nominalizate trebuie să fie deja in implementare
de cel puțin 2 ani, trebuie sa demonstreze impact ridicat, să fie ușor replicabile și scalabile și sa contribuie la unul sau mai multe din cele cinci domenii prioritare ale
programului de actiune globala pentru educatia pentru dezvoltare durabila.
Romania nominalizeaza in aceasta competitie 3 proiecte, desfasurate de Asociatia PAVEL, Fundatia pentru Implicarea Tinerilor si Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant.
Asociatia PAVEL intra in competitia internationala cu proiectul “Scoala de spital” care a demarat in 2012 la Institutul Clinic Fundeni si Institutul Oncologic Bucuresti “Prof. Dr. Alexandru Trestioreanu” si se adreseaza copiilor si tinerilor cu diferite forme de cancer, boli ale sangelui sau anemii grave. Scopul proiectului este asigurarea accesului la educatie a copiilor si tinerilor spitalizati in perioada curelor de tratament specifice sau interventiilor necesare pentru insanatosire. Profesorii din proiect sunt prezenti in spital pentru a oferi sesiuni educative in baza unui plan de interventie educationala individualizata, care va permite ulterior intoarcerea in invatamantul de masa sau inscrierea la programe formative adecvate. In prezent, Asociatia Pavel face demersuri pentru a crea o retea nationala de educatori si profesori care sa presteze in toate spitalele de copii din tara.
Fundatia pentru Implicarea Tinerilor propune proiectul YouthBank. YouthBank oferă tinerilor un cadru în care ei să lucreze împreună și să ia decizii privind comunitatea din care fac parte. Anual în România, în medie 15 tineri din fiecare oraș în care este implementat programul YouthBank, cu vârste între 15 și 20 ani, cunoscuți ca “cei mai tineri bancheri din România” constituie, promovează și administrează transparent un fond special destinat finanțării și implementării proiectelor de către liceeni. Este un mecanism prin care sunt încurajate comportamente ale tinerilor legate de: filantropie, inițiativă civică și responsabilitate. În total rețeaua YouthBank Romania numără la ora actuală 13 orașe.
Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant prezinta proiectul “Dezvoltarea structurilor de dialog social în sectorul educaţiei”. Prin acest proiect se încurajeaza funcţionarea dialogului social privind sănătatea şi securitatea la locul de muncă în sectorul educațional, pornind de la ideea de a stimula activitatea Comitetului de Sănătate şi Securitate în Muncă din şcoală. Proiectul a demarat cu un training formare de formatori pe tema sănătății și securității în muncă, a continuat cu participarea a 714 cadre didactice din 659 scoli la un program de formare continua acreditat de MEN «Cultura sanatatii si securitatii muncii», cu o vizita de studiu in Norvegia pentru schimb de bune practici si cu crearea unei platforme online pentru impartasirea de informatii intre participantii la proiect. Proiectul a fost prezentat la nivel european in cadrul Comitetului Sindical European pentru Educatie si va fi multiplicat in alte 34 de tari.
Comisia Nationala a Romaniei pentru UNESCO le ureaza succes nominalizatilor in cadrul competitiei internationale!