Proiectul „Future Folk” la debut
Articol publicat pe 07-03-2018
“Patrimoniul nostru: acolo unde trecutul întâlneşte viitorul” este sloganul Anului european al patrimoniului cultural 2018 care se regăseşte in proiectul „Future Folk” al Asociaţiei Alumnus Club pentru UNESCO din Bucureşti. Este o iniţiativă care îşi propune să contribuie la revitalizarea şi promovarea patrimoniului cultural al zonei de sud a României, urmând să pună în valoare prin design contemporan o piesă esenţială a acestuia – costumul tradiţional. Nu numai costumul românesc, atât de bogat în forme şi sensuri, ci şi costumele tradiţionale specifice minorităţilor naţionale, poate mai puţin cunoscute, dar la fel de frumoase şi încărcate de simboluri străvechi.
Cum pot recepta tinerii de astăzi aceste valori, care poate li se par ieşite din uzul cotidian, cum putem păstra această moştenire pentru generaţiile viitoare? Iată două întrebări la care încearcă să răspundă asociaţiile şi instituţiile implicate în proiectul „Future Folk”, proiect finantat de catre Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN).
Partenerii s-au reunit în ziua de 22 februarie a. c. la noul spaţiu muzeal din Palatul Primăverii – expoziţia permanentă “Casa Ceauşescu” – unde au avut prilejul să poarte un prim dialog. Între participanţi s-au aflat: deputatul Dragoş – Gabriel Zisopol, chestorul Camerei Deputaţilor, preşedintele Uniunii Elene din România; Béla Dan Krizbai, vicepreşedintele Institutului Cultural Român; Silviu Feodor, preşedintele Comunităţii Ruşilor Lipoveni din România; Gabriela Alina Andrei, director adjunct al Centrului pentru Tineret al Municipiului Bucureşti; Georgiana Onoiu, şef secţie Tezaurizare patrimoniu cultural la Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti”; Roxana Amzăr Gheorghe, realizator la Televiziunea Română, Secţia Alte Minorităţi; Tamara Susoi, şef serviciu Marketing şi promovare spectacole la Teatrul Odeon; Susana Pletea, director editorial la Grupul de presă Burda România.
Reuniunea a fost deschisă cu un salut de bun venit din partea Adinei Renţea, director al expoziţiei parmanente “Casa Ceauşescu”, după care Daniela Popescu, preşedintele Asociaţiei Alumnus Club UNESCO, expert al CNR UNESCO, a prezentat activităţile, calendarul proiectului, precum si modul de lucru preconizat. S-a subliniat, de asemenea, că proiectul este dedicat Centenarului Unirii, minorităţile naţionale fiind parte integrantă a societăţii româneşti. „Future Folk” este totodată o contribuţie românească la Anul european al patrimoniului cultural – 2018, precum şi la iniţiativele UNESCO de salvgardare şi punere în valoare a patrimoniului cultural universal.
La intalnire a luat parte si Carmen Emanuela Popa, doctorand în design la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, autoarea produsului cultural original propus de „Future Folk” – o colecţie avangardistă de design vestimentar inspirata de costumele trardiţionale, colecţie ce va fi lansată la Parlament în luna iunie, iar apoi va lua forma unei expoziţii itinerante la Muzeul Satului din Bucureşti, la Ploieşti şi Tulcea. Atentă la simbolistica şi filosofia din spatele fiecărui obiect, al fiecărui motiv de inspiraţie, Carmen Emanuela Popa doreşte să lanseze prin creaţiile ei o invitaţie la comunicare şi înţelegere între oameni. Expoziţia – performance „Future Folk”, rezultatul unui exerciţiu intercultural, se doreşte a fi o dovadă vie a faptului că diversitatea este o resursă inepuizabilă de inovaţie şi creativitate într-o societate în care există înţelegere şi respect faţă de valorile fiecăruia.
Exerciţiu de imaginaţie “FUTURE FOLK”
Colecția FUTURE FOLK, semnată de designerul Carmen Emanuela Popa, este o osmoză stilistică între vestimentația specifică identității populare românești și a minorităților naţionale din România, pe de o parte, și obiectul vestimentar contemporan, pe de altă parte. FUTURE FOLK se particularizează ca entitate distinctă, cu un puternic impact vizual, prin reducție cromatică, stilizare dar și diminuare/ augmentare a formelor, prin joncțiuni antitetice de elemente ca: motive florale, geometrice etc., ce vor fi doar sugerate, apelându-se la tehnici picturale și de vopsire, imprimare, colaj.
Colecția va reliefa elemente grafice întâlnite în costumele populare în paralel cu structuri de inspirație vegetală stilizate, convergând în diferite cazuri la o abstractizare a formelor. Accentele cromatice sunt puternice, de la tonuri plenare de roșu arnică și burgund si nuanțe de piatră de var până la negru profund, toate pe o bază originară de culoare albă.
Texturile materialelor sunt pânzeturi pline în combinație cu organza, dantelă și materiale neconvenționale. De asemenea, o serie de aplicații, mostre prelevate din costumele originale, vor face subiectul unor colaje textile, pentru a conferi un plus de identitate noului obiect creat. Intervențiile grafice de tip paint brush vor fi realizate cu o serie de coloranți textili, în nuanțe de roșu, alb, argintiu, pe suprafețe tratate prin vopsire, transparente sau direct pe suportul materialităților de bază ale obiectului vestimentar.
O serie de accesorii vor fi create din materiale textile de tip pânză de bumbac, mătase dar și țesături neconvenționale, cu aspect old steel, pentru o dinamizare a contextului compozițional, ele având, în cele mai multe cazuri, și rol de migrare a unui element cu caracter specific de la o cultură la alta.
Conceptul colecției va fi transpus într-o pledoarie vizuală de dans contemporan. Imaginile noilor creaţii vor fi cuprinse în Catalogul de prezentare, alături de schițele originale ale colecției FUTURE FOLK, semnată Carmen Emanuela Popa.