Ziua Mondială a Cadrelor Didactice la CNR UNESCO
Articol publicat pe 05-10-2017
De Ziua Mondială a Cadrelor Didactice, celebrată în fiecare an la data de 5 octombrie, am organizat la sediul nostru un atelier de prezentare proiecte și activități non-formale UNESCO în domeniul educației, coordonat de către Cristina Butescu, expert CNR UNESCO. Au participat profesori și elevi din invățământul preuniversitar din București și din țară: Colegiul Național „Octav Onicescu” București, Liceul de Arte Plastice „Nicolae Tonitza” București, Colegiul Național „Al.I.Cuza” Ploiești, Școala „N.Romanescu” Craiova, Școala Centrală București, Școala Specială nr.4 București, Școala „Petre Ispirescu” București, Școala „N.Titulescu” Ploiești.
Sub sloganul "Teaching in Freedom, Empowering Teachers", Ziua Mondială a Cadrelor Didactice 2017 are ca obiectiv principal evidențierea contribuției cadrelor didactice în educarea și dezvoltarea viitorilor cetățeni responsabili, precum și importanța autonomiei profesorilor și a libertății academice în construirea unei lumi în care educația și învățarea sunt cu adevărat universale.
Lansat în 1953 în ideea diseminării idealurilor UNESCO de pace şi toleranţă, proiectul Reţelei de Şcoli Asociate UNESCO (ASP-net) reprezintă o reţea globală de instituţii de învăţământ din peste 180 de ţări, de la instituţii de educaţie preşcolară la licee, unităţi de învăţământ post-liceal şi centre de pregătire a profesorilor. Astăzi, programele instituţiilor de învăţământ ASP-net s-au diversificat, cuprinzând atât sfera curriculară cât şi cea non-formală.
Proiectele interculturale regionale se numără printre iniţiativele de seamă ale ASP-net, aici incluzând World Heritage Education Programme. Lansat ca un proiect special al UNESCO în anul 1994, acest program încearcă să incurajeze factorii de decizie de mâine să participe la conservarea patrimoniului. Tinerii învață despre siturile Patrimoniului Mondial, despre istoria și tradițiile lor și ale altor culturi, despre ecologie și importanța protejării biodiversității. Cel mai important, ei descoperă cum pot contribui la conservarea patrimoniului și cum se pot face auziți.
Coordonat de UNESCO World Heritage Centre (WHC), în cooperare cu ASPnet, Birourile Regionale UNESCO, Comisiile Naționale pentru UNESCO și alți parteneri instituționali, programul are ca principal instrument
World Education in Young Hands Kit, dezvoltat de UNESCO World Heritage Centre in anul 1998.
O altă componentă a programului o reprezintă Patrimonito’s World Heritage Adventures, o serie de animații în care mascota Patrimonito (creată în 1995 de un grup de studenți spanioli și ilustrând un tânăr gardian) prezintă situri din diverse țări, precum Cuba, Norvegia, Noua Zeelandă, Etiopia, Rusia, Congo, Ruanda, Uganda, Australia, Spania, Peru, Liban, Coreea, China, India.
Ne-am bucurat astăzi și de prezența echipei de liceeni EuroCuza 2017, din cadrul Colegiului Național „Al.I.Cuza” Ploiești, care în cadrul concursului EUROSCOLA - organizat de Biroul de Informare al Parlamentului European în România în parteneriat cu Ministerul Educației - și-a propus identificarea obiectivelor de patrimoniu, promovarea conceptului de muzeu și informarea comunității locale cu privire la valoarea acestora. Tema din acest an a concursului EUROSCOLA este „Rolul patrimoniului românesc în consolidarea identității europene”.
În cadrul unei aplicații practice, participanții la atelier - elevi și profesori - s-au grupat în echipe și au identificat câte un obiectiv din orașul acestora pe care l-ar propune pentru Lista Patrimoniului Mondial UNESCO.